Jsme na vozíku do Prahy jezdíme, bezbariérovost je většinou velmi špatná a nyní i v dalších uvažovaných etapách ze zdá se nic pro bezbariérovost hlavního města Praha nezmění ba naopak.
Informace č.: 37 – 2021 (Tisková konference – bariéry v Praze)
Vážení přátelé,
v úterý 30. 3. 2021 se uskutečnila tisková konference NRZP ČR k problematice zpřístupňování veřejného prostoru a přístupnosti nových technologií pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.
NRZP ČR se v posledních měsících soustředila na problematiku dodržování zákonných předpisů pro bezbariérové prostředí pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Přístupné prostředí potřebuje v České republice přibližně 3,5 miliónu lidí. Jsou to lidé, kteří mají nějaké pohybové či smyslové postižení. Jedná se hlavně o část seniorů, kteří mají, vzhledem ke svému vysokému věku, řadu zdravotních obtíží, dále se jedná o lidi se zdravotním postižením, maminky s kočárky s malými dětmi, ale také o ty, kteří mají nějaký úraz a jsou kratší či delší dobu významně zdravotně omezeni.
Soustředili jsme se na Prahu, protože dnes není možné cestovat mimo okres a provedli jsme kontrolu konkrétní stavby, a to revitalizace Sofijského náměstí na Praze 12. Dále jsme navštívili budovu OSN, kde jsme již před mnoha lety upozornili, že tato budova je zcela nepřístupná pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, na což jsme pracovníky této instituce upozornili. Výsledky našeho najdete v odkaze pod textem. Jak sami uvidíte, rekonstrukce Sofijského náměstí dopadla velmi špatně a budova OSN je dále nepřístupná.
Naši odborníci se také zaměřili na připravované dopravní stavby, které připravuje město Praha, a které by měly být součástí plnění Koncepce k odstraňování bariér ve veřejné dopravě v Praze. Jde například o plánovanou revitalizaci Václavského náměstí, Vítězného náměstí nebo rekonstrukci lanové dráhy na Petřín. Zjistili jsme, že studie těchto rekonstrukcí jsou velmi kontroverzní a povedou k dalšímu „vyrábění bariér". V současné době se připravuje jednání, kde bychom mohli vznést naše připomínky a dosáhnout nápravy.
Poslední oblastí, ve které jsme se zaměřili na tzv. „nové bariéry" jsou nové technologie ve veřejném prostoru a dopravě. Zjistili jsme, že jsou zcela nevyhovující parkovací automaty, které jsou pro lidi na vozících těžko přístupné, protože jsou zpravidla na chodníku nebo na vyvýšené ploše. Ovládací prvky a klávesnice jsou umístěny tak, že nejsou dosažitelné pro osoby malého vzrůstu nebo osoby na vozíku. Displeje zařízení nemají dobré rozlišení. V současné době se rozvíjí síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Opět jde o zařízení, která jsou zpravidla umístěna buď na chodníku, nebo na vyvýšené ploše a není k nim bezbariérový přístup. Ovládací prvky jsou umístěny vysoko. Možnost samostatně používat dobíjecí stanice je pro osoby na vozíku prakticky nulová.
Vážení přátelé, v odkaze pod textem vám posíláme tiskovou zprávu včetně materiálu, který poukazuje na jednotlivé chyby, které jsme zjistili při našem šetření.
Přeji vám všechno dobré.
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR